Je runt een startup. Je wilt groeien, maar moet op de kleintjes letten en doet alles tegelijk. Van productontwikkeling tot marketingstrategieën en het aansturen van je team. En tussendoor ook nog even je verkoopdoelen halen. Dat gaat dus niet.
De inzet van een externe sales specialist of ‘Sales as a Service’ voor startups, maakt overleven een stuk gemakkelijker en waarschijnlijker. Ik vertel je waarom.

1. Direct resultaat
In tegenstelling tot een nieuw in-house lid van je salesteam die tijd nodig heeft om ingewerkt te worden, stapt een externe sales specialist in met een kant-en-klaar salesplan en kan daarom direct aan de slag. Als startup heb je weinig ruimte om te experimenteren en wil je zo snel als mogelijk resultaat. Hier kan een freelance sales expert je bij helpen.
De rugzak van een externe sales specialist is gevuld met kennis die direct toepasbaar is binnen jouw startup. Resultaat vanaf dag 1 dus. De externe sales professional weet wat werkt, ziet kansen, sluit deals en levert resultaten zonder dat jij dit hoeft te managen. Je houdt tijd over voor andere belangrijke zaken, zonder je zorgen te hoeven maken over behalen van je verkoopdoelen.
2. Geen dure salesafdeling nodig
Een fulltime sales afdeling bouwen is duur. Salarissen, bonussen, onboarding en training, het kost allemaal veel tijd, geld en focus. En daar zit jij als startup niet op te wachten. Een externe specialist werkt flexibel en schaalbaar. Met een vast bedrag per maand koop je ervaring én resultaten. Zo kun je flink besparen. Geld waarmee je jouw startup verder kan laten groeien, zoals marketing of het verbeteren van je product.
3. Een schaalbaar salesproces
Veel startups hebben geen gestructureerd salesproces. Daarnaast kan het lastig zijn de juiste tool voor een bepaald onderdeel binnen je salesproces te kiezen. Want er zijn nogal wat sales tools op de markt en ze willen je allemaal graag als klant.
Een externe salesmanager brengt systemen, tools en workflows mee die direct orde in het saleslandschap scheppen. Dit zorgt niet alleen voor meer overzicht, maar ook voor snel resultaat. Daarnaast biedt het (nieuwe) interne leden uit je salesteam structuur en een vliegende start.
Salestools waarmee ik graag werk zijn o.a.
Pipedrive, Overloop, Dealfront, Cognism, Gong, Dataprovider, Buildwith, Fireflies, Loom, Calendly, Outreach en Clay.

4. Een haarscherpe propositie
Veel startups blijven in de beginfase van hun onderneming hangen met de vraag: “Waarom moeten klanten bij ons kopen?” Dit is niet gek, je bent op zoek naar je eigen identiteit en je product is hevig in ontwikkeling. Maar, als je moet uitleggen wat je doet aan de hand van een ander (succesvol) bedrijf heb je je propositie niet op orde en loop je klanten mis.
Een externe sales specialist kijkt met een frisse blik naar de markt en je propositie en zet jouw unieke verhaal scherp neer. Samen met heldere USP’s leidt dit tot significante stijgingen in conversieratio’s en dus de omzet van jouw startup.
5. Jij focust op wat je wél goed kunt
In veel gevallen ben je als founder geen sales professional, en dat hoeft ook niet. Jouw focus ligt op je bedrijf bouwen, je team motiveren en je product verbeteren. Laat sales over aan iemand die er dag en nacht mee bezig is. Het resultaat? Minder stress voor jou, meer focus op je kernactiviteiten en een beter commercieel resultaat. Ik noem dat headspace creëren. Headspace is onder andere goed voor je creativiteit en probleemoplossend vermogen. Iets dat jij in deze fase van je bedrijf zeker nodig zult hebben.
6. Toegang tot een groot netwerk
Externe experts hebben vaak een uitgebreid netwerk van contacten binnen de industrie, van potentiële klanten tot investeerders en partners. Dit netwerk kan een enorme boost geven aan je startup. Ze weten op welke vlakken jij aanvullende expertise nodig hebt en bij wie je moet zijn. Zo hoef je je niet te verdiepen in allerlei zaken die je interesse niet hebben maar maak je een vliegende start op ieder vlak.
Soms blijkt dat de organisaties die ik adviseer diepe specialistische kennis nodig hebben op een specifiek onderdeel of meer slagkracht in de vorm van capaciteit willen. Deze organisaties introduceer ik aan mijn netwerk van:
-
- Outreach professionals
-
- Marketing professionals
-
- Business strategen
-
- Innovatie en verandermanagement experts
-
- Aftersale/customer success experts
-
- Recruiting en detachering specialisten
-
- Investeerders
7. Vreemde ogen dwingen
Extern sales advies werkt vaak beter en wordt sneller doorgevoerd dan intern advies omdat het objectief, deskundig en doelgericht is. Interne medewerkers zijn vaak zo betrokken bij dagelijkse processen dat ze last kunnen hebben van operationele blindheid. Externe sales experts kijken met een onbevooroordeelde blik naar de situatie en zien kansen of problemen die intern over het hoofd worden gezien of om verschillende redenen niet worden benoemd.
Daarnaast hebben externe experts geen banden met de interne cultuur of dynamiek. Hierdoor kunnen ze eerlijk en onbevooroordeeld advies geven, zonder beïnvloed te worden door interne politiek of persoonlijke relaties. Dit werkt overigens ook positief op het inregelen van nieuwe salesprocessen en methodes.
8. Kennis die blijft plakken
Misschien wil je niet voor altijd afhankelijk zijn van een externe specialist. Een goede sales specialist zorgt daarom voor kennisoverdracht, zodat jouw team zelfstandig verder kan.
Doorgaans is je salesteam na 6-12 maanden zelfverzekerder en productiever.
Bij een overdracht zorg ik er altijd voor dat de verantwoordelijkheden en rollen binnen het team voor iedereen duidelijk zijn. Er is eenheid van context en een heldere werkwijze. Deze onderdelen vormen de basis voor het sales team om als geoliede machine door te kunnen met het behalen van de verkoopdoelen.
Conclusie: Waar wacht je nog op?
Een externe sales specialist is een slimme investering. Of je nu worstelt met leads, je propositie wil aanscherpen of de je salesproces wilt optimaliseren, een sales specialist brengt je organisatie focus, structuur én resultaat.
Ik hielp o.a. de start-ups Caro (SAAS), Tonos (SAAS), UUBI (PAAS) en Pligo (PAAS) met het verhogen van hun omzet. Wil je jouw startup ook effectief laten groeien?
Plan een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe ik als externe salesspecialist jouw groei kan versnellen.